Kandinski slika muziku po prvi put u likovnoj umetnosti

Kandinski , apstraktna kompozicija sa krugovima u bojama , izlomljenim i krivim crnim linijama i obojenim poljima
K

andinski je slikar čija su dela napravila potpuni preokret u dotadašnjem slikarstvu. Ajnštajn, Frojd, pronalazak X zraka, cepanje atoma–ovo je početak XX veka. Obeležava ga bogatstvo inovacija u tehničkoj i industrijskoj sferi i velika otkrića u psihologiji i nauci. Umetici imaju potrebu da se odrede i reaguju na novo shvatanje sveta. Novi umetnički jezik koji formira Kandinski treba da podrži saznanje da je nevidljivi svet mnogo veći od vidljivog. Umetnost počinje da traži uporište u naučnim otkrićima, posebno u vezi sa otkrićem kruga spektra boja.

Boja postaje glavni znak pitanja- kako i u koje svrhe je koristiti?

Slike koje nastaju pune su emotivnog naboja i  imaju za cilj da probude isto to kod gledaoca.

Kandinski  (Wassily  Kandinsky) rodom iz Rusije, već je u svojim početnim fazama nemačkog ekspresionizma, živeći u Minhenu, nagovestio svoj pravac. Grupa ekspresionista Plavi jahač dobila je naziv po istoimenoj slici  Kandinskog, jedne iz 1903. a druge iz  1909.g.

Uporedjujući te dve  slike jasno se vidi  razvoj slikarske ideje. Grupa je postojala  izmedju 1911. i 1914. a  prve godine postojanja Kandinski objavljuje knjigu koja objašnjava postavke njegovog budućeg slikarstva “O duhovnom u umetnosti”.

Muzika je umetnost posvećena samoj sebi , nije  reprodukcija  sveta oko nas  , već je  sredstvo iskazivanja umetnikove duše .  

Kandinski

Njegov koncept  uneo je  radikalne  promene u svet umetnosti. Kandinski  je svoje slike poredio sa muzičkim kompozicijama, sastavljene od manjih delova sa sopstvenim ritmom.

Težio je da njegovo slikarstvo bude predstava koja će moći  uzburkati osećanja.

Rad sa bojama za Kandinskog bilo je kao sviranje klavira

Boja je predstavljala klavijaturu a  umetnik je ruka koja svira taj klavir. Teorija se dalje razvija- te svaka boja dobija svoj instrument , odnosno svaka boja zvuka dobija svoju likovnu boju.

Crna je predstavljala potpunu tišinu, pauzu, svetlo crvena je boja koja predstavlja ton trube, hladna crvena je zvuk  tužne srednje note čela, narandžasta zvuk stare violine. Veća složenost slike dobija značaj simfonije.

Saradnja sa kompozitorima

Smatrao je da njegova dela mogu da se odsviraju i da predstavljaju muzičke kompozicije. Kompozitor  Shoenberg i njegovi savremenici eksperimentisali su  na temu  njegovih slika.

 Kompozicija 8 je najjasnija predstava muzičke  simfonije. Elementi slike zaista stvaraju osećaj muzike jer ne predstavljaju poznati, vidljivi svet Svojom kombinacijom oblika i rasporedom, upotrebom određene boje bude zainteresovanost kod posmatrača.

Daljim prepuštanjem umetničkom delu dolazi se do emotivnih reakcija izazvanih čistom bojom i dinamikom elemenata.

Narodni muzej u Beogradu i Kandinski

Kandinski , apstraktna kompozicija sa trouglima , sivim krugom i većim poljem u oranž boji
Kandinski , Oranž , Narodni muzej Srbije , Beograd
Kandinski , apstraktna kompozicija sa crnik krugom zakrivljenim i pravim linijama i zakrivljenim poljem ljubičaste boje
Kandinski , Violet , Narodni muzej Srbije , Beograd

Narodni muzej Srbije u Beogradu čuva dve kompozicije Kandinskog – kompozicije  Violet i Oranž iz 1923.g.

Ova dva dela ruske avangarde od ukupno jedanaest, ostavština su Ljubomira Micića, osnivača časopisa Zenit i posebnog avangardnog pokreta.

Časopis Zenit

Zenit je izašao u 43 broja sa preko 100 priloga objavljenih od najpoznatijih jugoslovenskih umetnika i književnika. Miloš Crnjanski, Rastko Petrović, Dušan Matić, Jovan Bijelić, Stanislav Vinaver, Vilko Gecan, Josip Klek.

Od stranih autora priloge su  objavljivali Vladimir Majakovski, Sergej Jesenjin, Aleksandar Blok, Boris Pasternak, Vasilij Kandinski, El Lisici, Maljević , Valter Gropijus, Georg Gros, Ivan Gol .Amadeo, Modiljani, Pablo Pikaso i Alber Glez.

Evidentno je da je spisak impozantan, odnosno da su najveći autoriteti,  predstavnici  relevantnih umetničkih i arhitektonskih pravaca bili zastupljeni. To je bio časopis koji je doveo Evropu u ex. Jugoslaviju i na Balkan. 

Istorijska izložba avangarde

U Beogradu, 1924.g. Ljubomir Micić  organizuje  Prvu Zenitovu međunarodnu izložbu nove umetnosti. Odatle su i potekli ovi radovi. Izložba je bila istorijski događaj koji je  Beograd upisao na mapu Evropske avangardne umetnosti.

Arhitekta po obrazovanju . Istražujem teoretske osnove izgradnje savremenih objekata u istorijskom gradskom jezgru . Zaštita istorijskog nasleđa kroz revitalizaciju - novi život za stare objekte .

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

TOP